Przez dalsze aktywne korzystanie ze Strony tvnfakty.pl i Forum bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Autora Strony i Zaufanych Partnerów, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, tworzenia statystyk odwiedzin Strony i zapisywania postów na forum oraz komentarzy pod artykułami. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Poprzez dalsze korzystanie ze Strony i Forum, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Informacje na temat Administratora Danych Osobowych, swoich praw oraz danych jakie zbiera Strona i Forum znajdziesz w "Polityce Prywatności".
Polityka Prywatności i Regulamin    Jak wyłączyć cookies?

AKCEPTUJĘ

ODZIAŁY LOKALNE
Kraków
Łódź
Warszawa
Poznań
Toruń
Wrocław
Szczecin
Katowice
Gdańsk
Białystok
PARTNERZY
Prawnik dla firm, konsumentów i osób fizycznych
Kompleksowa obsługa instalatorów
Praktyczne warsztaty dla instalatorów!
Sklep Montersi.pl
SONDA
Czy będziesz oglądał nowy program Hotel Paradise w TVN7?

Kradzież smartfona - co robić?

Dobry smartfon to smakowity kąsek dla złodzieja. Dlatego warto zachować szczególną ostrożność w zatłoczonych miejscach i nie zostawiać nigdy urządzenia bez nadzoru. Zdarza się jednak, że nawet osobie ostrożnej i zapobiegliwej ktoś ukradnie telefon. Co możemy wówczas zrobić?

Telefon należy do najbardziej osobistych przedmiotów codziennego użytku. Mamy na nim zapisane ważne kontakty, zdjęcia, osobiste wiadomości. Mamy też aplikacje z dostępem do kont bankowych. Z pewnością nie chcielibyśmy, żeby wpadł on w ręce obcego człowieka. Warto wiedzieć, jak można zabezpieczyć swój telefon i zgromadzone na nim dane oraz jakie kroki należy podjąć, jeśli urządzenie zostanie nam ukradzione. Czy mamy szansę na odzyskanie telefonu? Czy można zawczasu podjąć kroki, które ułatwią namierzenie urządzenia w takiej sytuacji?

Zabezpieczmy nasz telefon

Użytkownik smartfona może zminimalizować skutki ewentualnej kradzieży urządzenia na różne sposoby. Warto przede wszystkim wiedzieć, że każdy telefon ma indywidualny numer indentyfikacyjny – IMEI. Znajduje się on na naklejce umieszczonej na urządzeniu, na pudełku i na dowodzie zakupu. Jest także zapisany w pamięci smartfona. Aby go szybko sprawdzić, wpiszmy kombinację *#06#. Od 2005 r. zmiana numeru IMEI jest nielegalna. W przypadku kradzieży policja zgłasza do prokuratury potrzebę uzyskania informacji o telefonie o danym numerze IMEI. Dlatego nie warto tego numeru blokować.

Warto natomiast zaszyfrować telefon i kartę pamięci – w ten sposób dostęp do danych zapisanych na telefonie oraz na karcie pamięci będzie niemożliwy bez podania hasła. Zainstalujmy też jedną z dostępnych aplikacji namierzających telefon oraz aplikacji antykradzieżowych. Dzięki Menedżerowi Urządzeń Android można namierzyć i zablokować telefon, a także przywrócić go do ustawień fabrycznych (to ostateczność – jeśli nie ma szans na odzyskanie sprzętu, możemy wykasować z niego nasze dane). Aplikacja namierzająca działa tylko z włączonym GPS-em. W przypadku iPhone’ów wystarczy mieć uruchomioną funkcję „Znajdź”. Dzięki niej również możemy namierzyć telefon lub wykasować dane. Ochronę zapewnią nam także producenci oprogramowania antywirusowego, np. Avast czy Kaspersky. Pełna ochrona jest jednak płatna. Darmowa wersja Avast pomoże nam zlokalizować telefon, ale funkcje antykradzieżowe uruchamiane są dopiero na poziomie aplikacji płatnej. Płatne jest też np. narzędzie Cerberusapp, które posiada funkcje włączania alarmu, blokady wyłączania telefonu, lokalizowania go, nagrywania dźwięku i obrazu, robienia zdjęć osobie trzymającej urządzenie i inne. Wszystkie te aplikacje i funkcje przydatne są także w przypadku zgubienia telefonu i znalezienia go przez osobę trzecią.

Mając na uwadze i taką ewentualność, warto wstawić swoje dane kontaktowe na ekran blokady. Formą zabezpieczenia jest także zakup obudowy ochronnej, której demontaż – potrzebny do wyjęcia karty SIM – zajmie złodziejowi trochę czasu.

Warto rozważyć także ubezpieczenie swojego smartfona, np. korzystając z oferty https://www.gadget-cover.com/mobile-phone-insurance. Zabezpiecza ono przez skutkami finansowymi kradzieży, a opcjonalnie również zgubienia oraz nieautoryzowanych połączeń i zużycia danych.

Ukradziony smartfon – co robić?

Po pierwsze zabezpieczmy nasze dane prywatne: zmieńmy hasła do skrzynek pocztowych, serwisów społecznościowych, konta Google czy Microsoft. Poinformujmy też bank o możliwości wycieku danych karty płatniczej, jeśli były one w jakikolwiek sposób zapisane w telefonie. Spróbujmy namierzyć telefon za pomocą jednej z podanych wyżej aplikacji. Jeśli jesteśmy pewni, że smartfon został skradziony (a nie na przykład zgubiony), zablokujmy kartę SIM u operatora. Można to zrobić w salonie, telefonicznym Biurze Obsługi Klienta lub przez internet. W sieci Play możemy zablokować kartę SIM pod numerem *500 (z sieci Play) lub +48 790 500 500 (pozostałe sieci). Telefon dla T-Mobile to +48 602 900 000 lub 22 413 69 96, a dla Heyah – +48 888 022 222. W Orange kartę SIM można zablokować pod numerem *100 (z sieci Orange) lub +48 510 100 100 (z innych sieci), bądź też na stronie https://www.orange.pl/portal/ecare/zablokuj_telefon. Numery dla Plusa to 2601 (z sieci Plus) lub +48 601 102 601 (z innych sieci). Warto znać także numer Pogotowia Kartowego, które zapozna nas z czynnościami, jakie powinniśmy wykonać w przypadku kradzieży telefonu: 703 703 303.

Oczywiście zgłośmy kradzież na policję – nie tylko damy sobie szansę na odzyskanie urządzenia (wg danych Komendy Głównej wykrywalność tego rodzaju przestępstw wynosi 23%; źródło: https://www.mfind.pl/akademia/abc-likwidacji/zgubienie-lub-kradziez-telefonu/), ale też bez takiego zgłoszenia nie otrzymamy rekompensaty pieniężnej za skradziony telefon w ramach ubezpieczenia. Również zablokowania numeru IMEI operator może dokonać jedynie po przedstawieniu zaświadczenia z policji o zgłoszeniu kradzieży. Podczas wizyty na komisariacie warto mieć przy sobie dowód zakupu smartfona, kartę gwarancyjną, numer IMEI, oryginalne pudełko.

Posiadacz smartfona musi zawsze mieć na uwadze to, że jego telefon może wpaść w oko złodziejowi. Na szczęście istnieje wiele metod, które sprawią, że urządzenie stanie się dla przestępcy bezużyteczne, nasze dane pozostaną zabezpieczone przed osobami trzecimi, a my otrzymamy rekompensatę finansową.

Łukasz Ropczyński
NASZE WYWIADY
FAKTY TVN