Przez dalsze aktywne korzystanie ze Strony tvnfakty.pl i Forum bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Autora Strony i Zaufanych Partnerów, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji, tworzenia statystyk odwiedzin Strony i zapisywania postów na forum oraz komentarzy pod artykułami. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Poprzez dalsze korzystanie ze Strony i Forum, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Informacje na temat Administratora Danych Osobowych, swoich praw oraz danych jakie zbiera Strona i Forum znajdziesz w "Polityce Prywatności".
Polityka Prywatności i Regulamin    Jak wyłączyć cookies?

AKCEPTUJĘ

ODZIAŁY LOKALNE
Kraków
Łódź
Warszawa
Poznań
Toruń
Wrocław
Szczecin
Katowice
Gdańsk
Białystok
PARTNERZY
Prawnik dla firm, konsumentów i osób fizycznych
Kompleksowa obsługa instalatorów
Praktyczne warsztaty dla instalatorów!
Sklep Montersi.pl
SONDA
Czy będziesz oglądał nowy program Hotel Paradise w TVN7?

Vishing - komunikaty wideo jako narzędzie cyberzprzestępców

Cyberprzestępcy coraz częściej sięgają po nowoczesne metody manipulacji. Jedną z nich jest vishing, czyli wyłudzanie danych za pomocą spreparowanych nagrań wideo. Problem narasta, ale można się przed nim obronić. Dowiedz się, jak działają oszuści i zabezpiecz się przed ich atakiem.

Definicja i istota vishingu

Vishing to forma ataku phishingowego wykorzystująca połączenia telefoniczne i wiadomości głosowe do wyłudzenia poufnych informacji od ofiar. Mogą w ten sposób zaatakować dowolne smartfony, nawet ten najdroższe z rankingu na stronie komorkomat.pl. Jest to połączenie słów „voice” i „phishing”. Cyberprzestępcy podszywają się pod zaufane instytucje, aby zmanipulować ofiary i nakłonić je do ujawnienia poufnych danych, takich jak numery kart kredytowych czy dane logowania do kont bankowych.

W typowym ataku vishingowym przestępca wykonuje setki połączeń, udając pracownika banku i informując ofiarę o rzekomym problemie z jej kontem. Następnie prosi o podanie danych w celu weryfikacji tożsamości i rozwiązania problemu. Często w grę wchodzi presja czasu, aby ofiara działała pochopnie. Dzwoniący może także prosić o zainstalowanie oprogramowania, które w rzeczywistości jest złośliwym oprogramowaniem.

Metody wykorzystywane przez przestępców

Przestępcy stosują różne metody, aby oszukać swoje ofiary. Jedną z najpopularniejszych jest podszywanie się pod znane instytucje, takie jak banki, urzędy czy firmy technologiczne, np. oferujące internet stacjonarny na stronie https://komorkomat.pl/internet-stacjonarny/. Dzwoniąc do potencjalnej ofiary, podają się za pracownika danej firmy i starają się wzbudzić zaufanie, a następnie wyłudzić poufne informacje.

Często próbują wywołać strach lub poczucie pilności, na przykład mówiąc o rzekomym włamaniu na konto bankowe lub konieczności natychmiastowej aktualizacji oprogramowania. Inną metodą jest oferowanie atrakcyjnych promocji czy nagród - na przykład bezpłatnego sprzętu elektronicznego lub korzystnego kredytu. Kiedy ofiara się nabierze, przestępcy proszą o podanie danych osobowych i danych karty płatniczej, aby rzekomo sfinalizować transakcję.

Oszuści wykorzystują również ludzką łatwowierność i chęć szybkiego wzbogacenia się. Dzwoniąc do przypadkowych osób, informują np. o:

  • rzekomym spadku,
  • wygranej na loterii,
  • intratnej inwestycji.

Następnie proszą o przelanie pieniędzy w celu opłacenia kosztów transakcji lub prowizji. Nieświadome ofiary wpadają w pułapkę chciwości i przekazują oszustom swoje oszczędności. Przestępcy potrafią też zastraszać, na przykład grożąc konsekwencjami prawnymi za rzekome przestępstwa czy zaległości podatkowe. W ten sposób skłaniają ofiarę do działania pod presją, bez zastanowienia.

Jak się chronić przed vishingiem

Aby skutecznie chronić się przed vishingiem, należy przede wszystkim zachować czujność i nie ufać nieznanym rozmówcom. Jeśli dzwoni ktoś, kogo nie znamy i prosi o podanie poufnych informacji lub wykonanie jakichś działań, powinno to wzbudzić naszą nieufność. Nie należy podawać żadnych danych osobowych ani bankowych, ani tym bardziej instalować oprogramowania na swoim urządzeniu na prośbę rozmówcy, który może wykorzystać internet mobilny do ataku hakerskiego.

Dobrym rozwiązaniem jest też zainstalowanie na telefonie aplikacji blokującej połączenia od nieznanych numerów. Pozwoli to uniknąć wielu niechcianych telefonów. Jeśli mamy wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, najlepiej samodzielnie wyszukać numer telefonu danej instytucji i oddzwonić, aby potwierdzić autentyczność wcześniejszego połączenia.

Materiał zewnętrzny

Łukasz Ropczyński
NASZE WYWIADY
FAKTY TVN