Najpopularniejszym dostawcą informacji wśród Polaków są TVN i Onet - tak wynika z raportu "Digital News Report 2018", który został przygotowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism na Uniwersytecie Oksfordzkim.
Raport bada sytuację mediów na 37 rynkach na całym świecie, w tym w Polsce. Badacze przyglądają się takim zagadnieniom jak źródła pozyskiwania informacji, zaufanie do mediów, czy gotowość użytkowników do płacenia za treści.
O ile głównym źródłem przychodów dla mediów internetowych nadal pozostają reklamy, rozwijają się także inne modele finansowania - np. przez płatne subskrypcje czy pozyskiwanie datków w formie tzw. crowdfundingu. Jeśli chodzi o płacenie przez użytkowników za treści w sieci, Polska wypada lepiej niż większość badanych krajów - wnoszenie opłat deklaruje średnio 14 proc. osób, natomiast w Polsce jest to 16 procent. To jednak wynik daleki od poziomu płatności choćby w Skandynawii - w Norwegii za informacje w sieci płaci co trzeci badany (30 proc. użytkowników).
W czołówce mediów, z których korzystają Polacy znalazły się media Grupy TVN. Stacje informacyjne TVN24 i TVN24 BiS były wskazywane jako główne źródło informacji w kategorii telewizji, radia i prasy.
Natomiast portal tvn24.pl był trzecim najczęściej wskazywanem źródłem informacji online - za Onetem i Wirtualną Polską.
Raport najwięcej miejsca poświęca właśnie nowym mediom - publikacjom internetowym i mediom społecznościowym, jako że to one są głównym źródłem informacji dla odbiorców. W Polsce przewaga internetu nad telewizją (jako głównym źródłem informacji) wynosi już 9 punktów procentowych - a jeszcze zaledwie 3 lata temu, w 2015 roku, wynosiła jedynie 3 pkt. proc. Dla 86 proc. badanych Polaków internet jest głównym źródłem informacji, telewizję wybiera w pierwszej kolejności 77 proc. ankietowanych. Na prasę drukowaną wskazuje zaledwie 27 proc. osób. Nie jest to trend odbiegający od tego, jak odbiorcy korzystają z mediów w pozostałych badanych krajach.
We wszystkich krajach średni poziom zaufania do wiadomości pozostaje względnie stabilny (na poziomie 44 proc.), ale są kraje w którym w ostatnim roku ten poziom mocno się obniżył. Jednym z nich jest Polska - w porównaniu do poprzedniego badania, zaufanie do wiadomości, które otrzymujemy, spadło o 5 pkt. proc. Wśród mediów, którym najbardziej ufają Polacy znalazły się media Grupy TVN - na 10 możliwych punktów, otrzymały w skali zaufania 6.47. W czołówce zaufania są także inne tradycyjne media - RMF FM i Polsat. Ostatnie miejsca w zestawieniu zajęły Radio Maryja oraz TVP.
Lista dodanych komentarzy
Aby dodać komentarz, wypełnij poniższe pola. Każdy komentarz musi przejść proces weryfikacji.
Pola oznaczone * są wymagane.